Ons brein is gek op verhalen

‘Wat is nou eigenlijk het effect van storytelling?’ Het is een vraag die een ondernemer mij stelde. Hij verwachtte een concreet antwoord. Het liefst met een duidelijke tijdsaanduiding. Het antwoord op deze vraag vergt wat meer uitleg. Storytelling is van grote waarde voor je bedrijf. Mits je het goed inzet! Het effect hiervan merk je op de lange termijn.

Veel ondernemers vinden dat lastig. Tegenwoordig zijn er andere marketinginstrumenten die goed meetbaar zijn. En daarmee een duidelijk resultaat weergeven. Daar kun je als ondernemer makkelijker op sturen.

Heeft storytelling effect?

Waar gaat het om bij storytelling? Het gaat om het verhaal van jouw organisatie of dienst of product. Wat is jouw boodschap, de rode draad die door jouw organisatie loopt? Hoe kun je die duidelijk en helder verwoorden in een verhaal? Want dat is de kunst. Wil storytelling echt effect hebben, dan gaan we op zoek naar dit persoonlijke verhaal, authentiek en met emotie. Betrouwbaar en kloppend met de werkelijkheid. Pas dan raak je andere mensen. En maak je contact met je klanten. Want die weten precies wanneer een boodschap ‘echt’ is.

Ons brein is gek op verhalen

Storytelling sluit feilloos aan op de werking van ons brein. Wat doet een verhaal met ons brein? Het blijkt dat informatie die je in verhaalvorm ontvangt goed beklijft. Het is makkelijk behapbaar, je neemt het beter op. Door het lezen of horen van het verhaal worden onze spiegelneuronen geactiveerd. Hierdoor wordt het brein actief, alsof je het zelf echt meemaakt. Je kunt je dan beter inleven en verplaatsen in de personen van het verhaal.

Meerwaarde op de lange termijn

Storytelling levert niet direct iets op in de vorm van opbrengsten. Het is een investering voor de lange termijn. Waarin je geleidelijk opbouwt. Je start met het maken van het verhaal rondom je merk. En vanuit daar ga je verder bouwen aan de beleving van je merk. Als het verhaal compleet is, ga je het doorvertellen. Je eigen medewerkers gaan zich herkennen in het verhaal, waardoor ze zich meer betrokken voelen en trots zijn! Je gaat het delen via diverse kanalen. Hiermee werk je aan een positieve binding met je klanten.

Tips voor storytelling
  1. Ga op zoek naar de kern van het verhaal van jouw onderneming
  2. Integreer emotie in jouw verhaal
  3. Hoe maken we jouw verhaal inspirerend?
Op zoek naar jouw story?

Heb je interesse om aan de slag te gaan om de story van jouw organisatie of dienst op te schrijven? Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan gaan we snel samen aan de slag. Neem contact met mij op:

06 – 440 730 79 of mail: sylvia@tekststijl.nl.