Waar blijft dat blog?

Tijdens een laatste MT sessie is besloten om te gaan bloggen. Dit om meer bezoekers naar de website te krijgen. Aan de hand van een onderwerpenlijst zijn een paar medewerkers aan de slag gegaan. Zij zijn deskundig om over het onderwerp te schrijven. Maar het duurt wel erg lang voordat er een tekst op tafel ligt… 

Je begint je zorgen te maken en laat je secretaresse een e-mail met een reminder sturen. Dat werkt! Aan het einde van de dag ontvang je een paar teksten. Je neemt ze mee naar huis om rustig door te lezen. Maar wat schetst je verbazing als je de teksten leest? Er is moeilijk doorheen te komen. Het leest ongemakkelijk, veel ingewikkelde zinsconstructies en je mist de rode draad. Dit kan zo niet gepubliceerd worden… 

Pakkende teksten schrijven anders dan inhoudelijke tekst aanleveren

Veel mensen van de inhoud vinden het best leuk om informatie aan te leveren over hun vak. Ze doen ook vaak hun best dit goed aan te leveren. En dat is fantastisch! Alleen zijn ze niet gewend om voor een andere doelgroep te schrijven dan hun vakgenoten of collega’s. Daardoor heb je vaak helemaal niet door dat je jargon gebruikt, dat je snelle stappen maakt, vergeet de lezer mee te nemen en de zinnen soms wel erg lang zijn. Dat geeft niets. Daarvoor is het handig om de tekst samen met een communicatieadviseur of tekstschrijver te maken. Op basis van de aangeleverde inhoud en de doelgroep die je voor ogen hebt, kan de tekst snel omgebouwd worden tot een aantrekkelijke pakkende tekst. Voor iedereen leesbaar en begrijpelijk.

Wat is het effect van bloggen?

Elke keer als je een blog publiceert op je website is dat een extra pagina die kan verschijnen in de zoekresultaten van jouw site. Met bloggen houdt je je website actief en actueel. Ook is de kans groot dat je website meer bezoekers trekt. En als je je blog deelt via social media kun je nog meer klanten bereiken met positief resultaat. Via blogs kun je kennis delen en jezelf of jouw organisatie als expert profileren. Dus een handig middel om in te zetten. En beperkt in de kosten.

Blog tips

  1. Maak een onderwerpenlijst
  2. Verdeel de onderwerpen over de inhoudsdeskundigen
  3. Laat de tekst pakkend en leesbaar maken door een tekstschrijver 

Interesse om blogs te gaan schrijven?

Heb je interesse om aan de slag te gaan met blogs voor jouw organisatie? Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan gaan we snel samen aan de slag. Neem contact met mij op: 06 – 440 730 79 of mail: sylvia@tekststijl.nl.